Hagoromo Ootsuki adalah ibu kepada rikudou senin

Cerita nya pada zaman dahulu.. manusia perang demi mendapat kuasa..pada masa itu manusia tidak tahu menggunakan charka atau tenaga batin manusia..pada masa itu juga ada sebuah pokok yang amat besar dari pokok yang lain..pokok itu menjadi tempat suci bagi manusia yang di panggil pokok dewa..

semasa manusia perang.. pokok itu tidak menghiraukan keadaan manusia.. sehingga pokok itu berbuah sekali dalam beribu tahun.. buah itu menpunyai kuasa atau keajaiban yang tersendiri..sehinnga perang tamat..seorang puteri dilantik menjadi permerintah pada masa itu..nama puteri itu Hagoromo Ootsuki iaitu ibu kepada rikudou senin..

semasa beliau memerintah.. beliau telah mengambil dan memakan buah ajaib dari pokok dewa..sehingga beliau pandai menggunakan kuasa ajaib hasil buah dari pokok dewa..sehingga kan semua para manusia tunduk kepada beliau..selama menjadi ketua kepada manusia beliau telah dikurnia kan cahaya..iaitu lahirnya rikudou senin yang mempunyai kuasa charka dari Hagoromo Ootsuki..

Selepas khabar berita Hagoromo Ootsuki mendapat cahaya mata, pokok dewa marah kerana Hagoromo Ootsuki telah mengetahui khabar berita tersebut..Dan keluarlah si raksasa bijuu berekor 10 untuk mengambil kuasa pokok dewa..untuk memastikan manusia tidak dicedera..anak Hagoromo Ootsuki atau nama anak nya Rikudou Senin telah korban kan badan nya menjadi rumah atau penjara kepada mahluk raksasa bijuu itu..digelar junchiriki..

hasil dari komik naruto..dan info dari sumber - sumber lain..kalau ada salah sila bagi komen..sekian..

Ulasan