tentang asal - usul aku..bab 1

salam semua.. hari menceritakan tentang kisah asal usul ku..dalam kata lain siapa kah moyang kita..mesti ramai kaum manusia xtahu asal usul kita..

mari kita berkongsi tentang kia sendiri..ingat tak pesan orang tua ataupun Nabi kita iaitu Nabi muhammad saw ada berkata.."Nanti..apabila pada keturunan pada sesuatu keluarga yang ke 6 akan lupa pada asal usul moyang mereka..." Ini aku dengar dari para ulama dan ustaz yang aku ikuti.. mendengar nasihat itu aku tertanya2..siapakah moyang ku.. dan siapakah watak moyang ku..

mengikut ayah aku bercerita..(Ini cerita moyang sebelah ayah).moyang nya adalah seorang nelayan yang asal dari indonesia bandung..dia berhijrah mengunakan sampan..iaitu berkayuh dari bandung indonesia ke kuching malaysia..(coba bayangkan perjalanan moyang kita dulu)..moyang aku ni adalah lelaki..dengar cerita moyang aku ni berkayuh dari kuching malaysia ke bandung indonesia mengambil masa 3 hari 3 malam..

(kalau mendengar cerita ayah ku dan fikir balik zaman sekarang memang tak betol..tapi difikir dulu2..zama dulu mana ada kapal terbang..ataupun ekspress bot..) sambung cerita, moyang aku berkahwin dengan moyang asli dapat anak dan cucu dan cicit dan cocot dan cicot..ayah aku adalah cicotnya generasi atau keturunan yang ke 4..ayah aku berpesan..jangan sesekali lupa pada saudara mara..kerana mereka adalah darah daging kita..bangsa kita dan keluarga paling besar..itulah pesan ayah ku..

air yang di cincang tak akan putus.. so kita jangan lupa asal usul kita..sebelum penamat kan cerita ni..tunggu sambungan bab 2..

Ulasan